2009-11-02

Återigen, kvicksilver ÄR ofarligt!

En snabb skrivning...
I Dagens Medicin rapporteras om en undersökning som kommer fram till att autistiska barn har mindre kvicksilver i blodet än icke autistiska.
[Såg att även Aftonbladet skrivit om detta...]

En förklaring enligt forskarna:
"Forskarna tror att de lägre kvicksilvernivåerna kan förklaras av att autistiska barn är mer petiga med vad de äter och att många därför väljer bort fisk."
Ehh... Det stämmer inte särskilt bra på några autistiska barn jag träffat iaf.

"En populär teori bland skeptikerna har varit att det är de mycket små mängder av kvicksilver som ingår i vaccinet som orsakar autismen."
Jo, men jag har hört att det handlar mer om att kvicksilvret lagras i hjärnvävnaden. Kan inte påminna mig om att jag skulle ha läst att argumentet handlar om mer kvicksilver i blodet, som artikeln gör gällande...

Det känns ju bra ändå, att något som många av oss trott varit giftigt och farligt inte är så där rackarns illa att få i sig..
Det finns ju i fisken, lågenergilampor, lysrör, vaccin å kanske i en massa andra saker.

Kvicksilver, snart får vi kanske se det som ett nytt E-nummer som ett ofarligt konserveringsmedel?..

2 kommentarer:

  1. Japp!
    Tänk att forskare ibland är berättigade att associera fritt, medan blotta misstanken på att vaccin skulle kunna orsaka otrevliga bieffekter dissas omgående. Och sedan att de inte ens har tagit till sig hela teorin, gör ju inte saken bättre. Mycket oseriöst, men det var ju inget nytt.
    /Mihra

    SvaraRadera
  2. Vet inte om du hann se den här kommentaren till artikeln på DM, tyckte den var väldigt klok (även om jag inte håller med om början):

    Postad av: farmakokinetik någon?, 08:30, 3 november 2009

    Jag tror inte det föreligger någon risk för autism av vaccinationer, åtminstone ingen risk som är större än den nyttan som vaccin ger.
    MEN - det finns ju två tolkningar om varför man har mindre kvicksilver i blodet - det ena är att man får i sig mindre men den andra är att distributionen till vävnad är annorlunda och jag ser inte en tanke på annorlunda fördelning. Det är känt att autister inte har samma tajta membran (tex. i BBB)som friska personer och därmed skulle det mycket möjligt kunna vara så att kvicksilvret istället har ansamlats i vävnaden hos dem.

    SvaraRadera