2009-09-27

Barnets bästa?

I slutet av juni hämtade jag hem grabben från sin mor då han dels blev hotad, utelåst och slagen av henne. Han var helt å hållet mitt ansvar sa hon, så om tre dagar så kommer han inte in i huset... Detta var vad hon sa till pojken med, vilket inte är så trevligt att höra av sin mor som tolvåring..
Nu bor han, som tur är, hemma hos mig.

Att mamman skulle självmant skriva under alla papper, det visste jag var lika troligt som att hon skulle vara trevlig. Mao obefintligt..
Då återstår att gå den långa vägen via myndigheter och deras infernaliska byråkrati.....
Skickar in alla erfoderliga papper till rätt myndigheter med rätt information och ganska snabbt efter mammans vägran.

Ansökan till skola, ändring av folkbokföring, anmälan om ändrad mottagare av barnbidraget samt ansökan gällande underhållsstöd...
- Barnbidraget blev bara en månad försenat.
- Anmälan till skolan, där fick rektorn ringa mamman då hon inte svarade på brev.
- Ansökan gällande underhållsstöd blev avslagen direkt!
- Anmälan angående folkbokföring, även den avslagen....

Försäkringskassans regler är gällande underhållsstöd/bidrag att barnet skall vara folkbokförd och ha sin huvudsakliga dygnsvila hos den som skall "förvalta" pengarna (det är nämligen barnets pengar, men tas omhand av förälder/vårdnadshavare för att bekosta del av barnets kostnader) samt att mottagaren skall vara vårdnadshavare.

Här fyllde jag direkt kriterierna gällande huvudsakliga dygnsvilan och vårdnadshavandet.
Grejen var detta med folkbokföringen...
För att en ändring av folkbokföring skall godkännas så skall den helst undertecknas av berörda vårdnadshavare. Detta skedde som sagt inte..

Då inleder Skatteverket en utredning om barnets boende. Men, först gör de avslag på min första ansökan som sagt, då den inte hade båda våra namnunderskrifter...
De ber mig skicka in en ny, så de kan påbörja utredningen.
Det gör jag, och får brev tillbaka att de nu skickat en förfrågan till mamman om hon instämmer i flytten och ändring av folkbokföringen. Hon har då två veckor på sig att svara..

Efter dessa två veckor så kommer det inget svar från henne, varvid Skatteverket återigen ger avslag på min anmälan med motiveringen att "mamman ej instämmer i ändringen....."
En måttligt förbannad undertecknad ringer då upp ansvarig person på Skatteverket och ifrågasätter ett å annat, men under ordnade verbala former...

På frågan hur de kan ta ett uteblivet svar som att det är ett "inte instämmande svar" fick jag svar att det var deras rutin.
Det är en ren å skär lögn...
(Hänt tidigare: Mamman tog med sig barnen och flyttade nära 100 mil bort för 18 månader sedan. Jag motsatte mig denna flytt från första stund. På förfrågan som kom från Skatteverket då skrev jag att jag ej instämde i flytten, samt "motivering".
Detta tog man ej hänsyn till, eftersom Skatteverket sedan ändå beslutade att folkbokförningen skulle godkännas. Då hade mamman inte heller svarat på mina invändningar dessutom!)

Eftersom denna ansökan nu blev avslagen, så måste jag inkomma med ytterligare en, där mamman nu får två veckor till på sig att svara!
Ok, på telefonen igen och ringer samma person på Skatteverket. Även denna gången skötte jag mig, men det gick tydligt fram att de fan inte var kloka.
Deras argument var att de "måste göra så här", eftersom "det handlar om mammans ekonomi, då hon skall betala..."!?
När dessa två veckor gått, så är jag på dom igen. Nu ringer skattetanten upp mamman, som lovar skicka svar brevledes. Skattetanten ansåg att mamman var "inte speciellt intresserad av att prata"...
Svar inkom med en massa taffliga uträkningar, som att pojken gick mer i skola än sov hos mig(??). Skattetanten verkade inte bry sig i detta, som tur var....

Nu kunde då utredningen börja mer på allvar..
Så, mer än två månader efter att han flyttade, så blev han till slut folkbokförd hos mig. Hade jag dock inte varit "på dom" hela tiden, så skulle det troligen tagit ännu längre tid. Skattetanten gillade inte det gruset i dojan jag orsakade så att säga..

Äntligen så skulle det lösa sig tänkte jag...
Pyttsan heller..
Nu är det Försäkringskassan, igen, som ska fortsätta göra det överjävligt.
Då jag skickat in papper till dom flera gånger, samt pratat med dom många gånger och även mejlat, så antog jag att de hade detta under utredning.

Naturligtvis så var det fel tänkt av mig, och ännu en ansökan skulle in... (jag kan dessa blanketter nu). Bevakning hade de, men någon utredning var inte startad...

Ok, jag gör så.
Skriver ner det som gäller i form av alla datum som är av vikt osv.
Väntar i fyra dagar på ett besked/livstecken, men då inget sker så ringer jag dom.
Självfallet så är inte krånglet slut..
Nu ska Försäkringskassan i sin tur invänta information från Skatteverket, vilka har sex arbetsdagar på sig för att knäppa över detta till kassan!

Blev aningen lack, å frågade om de hört talas om internet på Försäkringskassan, å den snabba tekniken med e-post och liknande. Hon gillade inte min ton, sa hon då....:)
Jaha, sa jag. Får väl vänta dessa dagarna extra, igen. Då kommer det en utbetalning om 7-10dagar? frågade jag...

Gissa svaret?
"Nej", såklart. Nu ska ju Försäkringskassan i sin tur ge mamman möjlighet att yttra sig och bestrida osv. Detta ger de henne två veckor på sig att göra...
Där står vi nu, mer än tre månader efter att pojken flyttat hit.

Nu kan alltså mamman ha en korrespondens med Försäkringskassan. De ska sen ta de frågor som uppstår med mig, där de ger mig svarstid. Sen kan detta fortsätta bra länge..
På min fråga till kassatjejen om detta nu kan hålla på att segdragas i två tre månader till, så sa hon att den möjligheten finns tyvärr....

Dock är inte historien slut där riktigt (tänk om det ändå vore bara en historia...).

Andra sjuka saker i allt detta....
Försäkringskassan avbröt utbetalningarna till mamman i och med min första ansökan, men jag måste fortsätta betala in underhållet till dom för pojken trots att han bevisligen bodde hos mig! Men de skulle ju betala tillbaka ifall beslutet sedan gick till min favör sas. Snällt av dom..

Sen så får pojken inget retroaktivt underhåll för juli och augusti, med anledning av deras regler gällande folkbokföringen....
Dessa två månader innebar mer än 2 500:- minus/mån för mig å grabben, vilket naturligtvis inte var en trevlig sak under semestertider, och inget retroaktivt som saagt.
För just detta specifika fall så handlade det även om att pojken fick med sig minimalt med kläder och saker, trots att det var en flytt det handlade om.

En sjuk twist är att systemet, reglerna eller vad man nu vill ge skulden, faktiskt gör att en krånglande och jävlande part tjänar ekonomiskt på sitt beteende.
Hur ofta är det ok annars?

Jag har haft många turer inom de olika myndigheter som finns gällande mina barn, och det är alldeles glasklart att de inte verkar för barnens bästa...

Samtliga har hittills visat att de inte bryr sig ett dugg om vad som står i Barnkonventionen:
"Artikel 3 anger att det är barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet. Begreppet ”barnets bästa” är konventionens grundpelare och har analyserats mer än något annat begrepp i barnkonventionen. Vad som är barnets bästa måste avgöras i varje enskilt fall."

"I dag har nästan alla länder ratificerat barnkonventionen. Att ett land har ratificerat en konvention innebär att det har bundit sig folkrättsligt till att förverkliga den. Sverige ratificerade barnkonventionen 1990, som ett av de första länderna"

Det bara låter fint, men i praktiken så verkar det som att myndigheterna inte kunde bry sig mindre..

2 kommentarer:

  1. Ja det jävliga är ju att du är inte ensam att handskas med dessa skattefinansierade myndigheter! Det måste ju kosta och det skall synas som om de gör någon nytta. Barnens bästa ser de bara när Uppdrag grnaskning kommer på besök, annars skiter de i folket som finansierar verksamheten.

    SvaraRadera
  2. O nej, jag är långt från ensam. Tycker synd om alla de som måste tampas med FK när de är sjuka, fy fan vilket underläge... Jag är ändå mycket van vid att prata med allt från myndigheter till stora företag yrkesmässigt, men det är ingen lek att vara den lilla, lilla personen mot dessa gigantiska kolosser. Sen gömmer de sig bakom varandras ryggar hela tiden. FK bakom Skatteverket, Skatteverket bakom Fogden, Fogden bakom Socialstyrelsen osv osv i en evig spiral.

    Men, eftersom lagarna stiftas av de som har som främsta uppgift att göda bankerna, så är det ingen överaskning att de skiter i folket även här.
    Kostar barnets bästa en aning mer än minimum, så är det stopp.
    It's all about the money...

    SvaraRadera