2009-05-04

Några snurriga filmer...

Vindkraftens lite mer obekväma sidor....

Ojdå, alldeles nya, fina möllor snurrar inte. Ett konstruktions fel tydligen...
Synd att de inte testade grejerna ordentligt först...:)


Aj rackarns... En trasig vinge, men för dåligt väder för att kunna åtgärdas. Å det dåliga vädret har tydligen hållt i sig lääänge....


En klassiker vid det här laget. Det får som sagt inte blåsa för mycket...


...en snurra-för-snabbt-explosion till....


En liten kortis? Undrar jag hur mycket CO2 det blir av denna lilla rökare....


På tal om rökare förresten. Denna kan man nästan känna lukten av...


En vek vinge...


"How can the wind tower blow over if the wind's not blowing?"
Jo, det kan manju faktiskt fråga sig..:)


Ja inte f-n skulle jag gå upp i en sån styggelse.... Kanske inte ett verk som man förknippar med de vi har, men spektakulärt är det..:)


.

3 kommentarer:

  1. HCA; du är ju en formidabel personifikation av romanens Don Quijote, som slåss mot väderkvarnar (vindkraftverk) i tron att det är jättar (monster). Men det är ju endast dessa nidbilder av äkta vindkraftverk som är monster. De står där för att avskräcka alla försök av världens människor att uppnå energioberoende. Varför inte tända ett ljus i stället för att förbanna mörkret.

    (Jodå jag vet, även jag har mina väderkvarnar...)

    SvaraRadera
  2. Joakim: Hehe, jajemen..:)
    Snurrorna har blivit något av ett litet kärt "objekt" om man säger så..:)
    Varför har jag redogjort för några gånger, men de främsta argumenten är den otroligt dåliga effekten, att de inte klarar sig utan backup och att det är så infernaliskt ruskigt dyrt....

    Just nu är det väl njukleerpåvver som är det som får gälla, eftersom det verkar vara totalt ointresse i att forska i magnetismen eller vattenmotorn vattenmotorn...

    Maglev verkade vara en hybrid av megnetism å vind, men det innebär ju att det måste ändå blåsa för att det ska fungera...

    SvaraRadera
  3. Jag hade ingen aning om att - en del av vindmöllorna är så här slarvigt gjorda. Dom få jag sett här i Finland snurrar nog på för det mesta.

    Men jag håller med Hans att snacket om deras effekt är grönpartipropaganda som inte tål dagsljus.

    SvaraRadera