2008-09-14

LCHF-test

Under tio dagar har jag använt mig själv som labbråtta.
På ca 4 månader har jag rasat från 121 ner till 104 kg, mao har 17 kilo försvunnit någonstans.
Detta har åstadkommits genom att jag tagit bort så gott som alla kolhydrater i min kost...
Trots det finns det skeptiker, som vill få det till att det nästan bara är vatten som försvunnit eller nåt i den stilen.
Ok, tänkte jag. Vad sker om jag börjar käka kolhydrater igen då? Blir det någon effekt åt något håll? Någon sa att det såklart lär bli en effekt nedåt på vikten...

Sagt, och nu gjort. Ökade kolhydratintaget, och gjort det i tio dagar.
Efter en dag redan kände jag mig slöare, snabbt trött, seg i skallen (mer än vanligt alltså), mer glömsk och orken (mentalt och fysiskt) blev sämre. Plus att jag rasslade UPP närapå 3 kilo!!

Så, nu är testet slut, och jag har tre kilo att ta igen innan jag är tillbaka på marschen nedåt.
Visst, det kan tyckas onödigt och kanske lite larvigt att testa, men det var en mycket nyttig erfarenhet, och trevligt att få det absolut bekräftat.
Testet har även inneburit att två tidigare skeptiska personer på allvar ska börja, då de har märkt de olika skiftningarna som skett med mig, då jag först blev jag pigg och lättare med LCHF, för att direkt bli slö och tyngre med högt kolhydratintag igen.

Så det blev flera "vinster" med mitt lilla test...
(Det finns tillfällen då vissa vill propagera att det handlar om sanslösa sammanträffanden och tillfälligheter, men jag tror inte detta är en av dessa..:)...)

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Efter denna anonymus har jag en komentar!
    I min blogg har jag skrivit om LCHF och A.Dahlkvist och om ditt test!
    Jag vet flera som inte orkat att äta LCHF och börjat fuska igen. De säjer samma som du att det mår sämre. Detta sporrar en att fortsätta äta naturlig mat och inte industriprocessat.
    Lycka till HCA i din viktnedgång.

    SvaraRadera
  4. Tack KG...
    Det var inte ett roligt test. Så förbannat sötsugen man blev direkt! Värre än förr. Sitter i fortfarande, så det blir mycket kaffe (dämpar mitt sötsug)...
    Det var nästan som att kroppen vill ha mycket mer av sockret, som ett beroende..
    Vänjer mig av med det nu, vilket är sjukt mycket lättare när man skippar kolhydraterna.

    SvaraRadera