2008-01-11

Självkontroll

"Allt som kan brukas, kan missbrukas"
En mening jag fick höra av en polis för 22-23 år sedan, under en förevisning om narkotika.
Vad jag kan se, så stämmer detta utomordentligt väl.
Inte bara på alkohol, droger eller spel. Utan man kan även missbruka ett förtroende, en chefsposition eller varför inte ett föräldraskap och/eller ett förhållande?

Denna möjlighet till missbruk är en av många saker som gör att jag är emot ökad kontroll av dina och mina vanor. Redan nu kan man med lätthet få god kontroll på ditt liv. Hur du använder kontokort, vilka du ringer, vart du surfar, vart du tankar bilen....
De nedrans fartkamerorna som finns efter våra vägar hör också hit. Särskilt allvarligt tycker jag det är när antalet döda inte minskas trots denna massiva satsning med närmare 900 kameror.
Dock så flödar det in många sköna miljoner till statskassan, och polisen behöver inte vara ute bland vanligt folk lika mycket. Intäkt OCH besparing av pengar, men inte besparing av människoliv. Lätt att se vilket som är högsta prioritet för våra styrande.

Diskussion har även förts att man ska konstant filma med dessa kameror, och ha ett igenkänningssystem, liknande det som man har i England.
Detta för att kunna mäta hastigheten mellan kamerorna, och bötfälla de som "kängurukör" mellan dessa förhatliga stasiskåp...
Men det innebär även att de som är oskyldiga filmas. Självklart kan detta missbrukas, både av enskilda individer, men även av myndigheterna.

Telia, den gamla staliga instansen, har nu tagit steget ännu längre.
Hemkoll. Du kan via din dator på jobbet, eller mobiltelefonen, logga in och kika på hur dina små söta husdjur sköter sig när du inte är hemma. Eller varför inte dina tonårsbarn? Man/fru?
I denna version så kommer det med en rörelsedetektor, som startar webkameran och meddelar dig att "nu du, nu är det nåt på gång i hemmets lugna vrå!"

Personligen så anser jag att detta är ännu ett steg att göra den med fårskocksmentalitet uppfödda allmänheten ännu mer van vid att vara övervakad. Allt för ditt eget bästa...

Sen, att det ens finns en liten möjlighet att detta kan missbrukas gör det ännu mer absurt och bisarrt. Vem kan garantera att denna sändning inte kan hackas? Vem kan garantera säkerheten hos Telia, med tanke på deras totala inkompetens gällande enkel e-posthanteringen?


Är det jag som är oroad i överkant, eller finns det ett reellt hot mot din och min ytterst personliga integritet och trygghet?
Jag vet att detta är helt frivilligt att införskaffa.
Men kan inte detta vara ett test för att se hur självkontrollbenägna vi egentligen är??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar