2008-01-31

Debatt på CNN.

Inatt (eller tidig morgon kanske stämmer bättre) så såg jag på vad som tydligen var den sista republikanska debatten mellan kandidaterna innan "supertuesday", då runt 20 stater ska ha sina primärval.
Den utspelades i Ronald Reagan Library i Florida, med bland andra Nancy Reagan i publiken. Schwarzenegger satt också är och tittade, men verkade mest inte begripa ett smack...

Där satt då Romney, McCain, Huckabee och Paul. Den sista delen, som jag såg av den två timmar långa debatten, var lugn och saklig från de fyra kandidaterna. Alla fick samma tid att yttra sin åsikt....
Romney skulle sänka skatter, vara kvar i Irak (iaf så ville han inte ge en för ett tillbakadragande av trupperna), förättra sjukvården. Det var något mer, men minnet sviker. Det jag funderade då, var hur han skulle lösa det?
Om han minskar skatterna, hur ska han kunna öka utgifterna iom att förbättra sjukvården och även ha kvar i det hutlöst dyra Irakkriget??
McCain, han skulle vara kvar i Irak tills man segrat(?), och man skulle inte bara ge upp och åka hem nu när man hade framgång där (?). Jag tror att det var han som ansåg att det var orättvist att bara USA skulle öka skatterna på bensinen "eftersom inga andra i världen skulle göra sådana åtgärder för miljön".......
Huckabee....ja, vad fan sa han egentligen? Bara en massa ordbajseri om känslor och euforiska mål kändes det som för mig. Var säkert inte så, på riktigt...:)

Å så Paul. Som jag sagt tidigare, så var hans åsikter på den lilla tid jag såg, samma som han alltid haft. Ut ur Irak nu direkt, gå tillbaka till guldstandarden, minska regeringens makt, minska Federal Reserve´s makt och öka insynen där, till att börja med.

Alla fick frågan om varför Ronald Reagan skulle ställa sig bakom just deras kandidatur, om han nu levt.
Romney; För att jag å han är så lika, samma värderingar tror jag bla bla bla bla...
McCain; Eftersom han och jag är för frihet och amerikas väl bla bla bla bla
Huckabee; Kommer ärligt inte ihåg vad han sa....
Paul; Det skulle kanske vara troligt, eftersom han röstat på mig -76 och -80 samt att vi har haft långa diskussioner om att guldstandarden är den enda möjliga lösningen/framtiden.

Som sagt, det verkade som att alla fyra fick lika mycket tid att svara på olika frågor. Det var ingen av de andra som hoppade in och avbröt heller, vad jag såg då....

MEN, det är efter detta som det sjuka inträffar!
När CNN ska snabbt sammanfatta debatten, så sägs inte ett enda ord om Paul! Jag tvingar mig vara vaken i 45 minuter extra, men inte ett enda ord om hans åsikter i de olika frågorna. De andra tre får antingen beröm eller negativ kritik (dock mkt lite av den varan).
Man låter en massa tid gå åt till att prata om att transan Giuliani gett sitt stöd till McCain, och att Arnold Schwarzenegger kommer göra samma sak....
Men inte ett enda ord om Paul...

För en stund sedan, så hade CNN en längre rapport om debatten. Även där så sa man inte Ron Paul´s namn en enda gång. Man visade framförallt Romney och McCain i bild, och en liten skvätt Huckabee.
Den enda gång man visade Paul (pratandes dvs), var när man skulle visa vad kandidaterna hade svarat på frågan om Reagan skulle ställa sig bakom deras kandidatur.
De andra tre fick sina huvudargument visade, men när man visar klippet med Ron så säger han "I don´t know" och inget mer!!!

Det är ju så löjligt genomskinligt att man censurerar Ron Paul, så det bara måste finnas de som är ruggigt rädda för honom och hans ideér....
En "vild" gissning är Bankerna....

Uppdaterat:
Har nu sett större delen av reprisen av debatten, och tar tillbaka min bedömning att Ron fick lika mycket tid som de övriga. Han fick i särklass minst tid. Romney och McCain var överlägset mest utfrågade, och hade även de mest utdragna svaren. Huckabee kom in på en tredje plats, med lika utdragna svar. Ron fick inte ens svara när han bad om det !!
Så det var uppenbart i denna debatten att man inte vågade ge Ron för mycket tid, för när han väl pratade så var det korta och raka svar, utan en massa lullull-prat. Han fick en del applåder pga det, och inte som McCain som fick applåder för att han var skojfrisk....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar