2007-12-08

Stasi-kameran

Med en bubblande känsla av glädje, så kan jag konstatera att jag inte är ensam i min kritik utav fartkamerorna.
I denna debattartikel på Aftonbladet (jo, jag läser nätupplagan. Hur ska man annars veta vad som döljs? Ibland får man till en vettig artikel oxå..) där företagaren Nils G Engström går till frän attack mot det han kallar Stasi-kameran.
Väl värd att läsa. Han ser igenom dimridån, och att det handlar inte ett dyft om att främja trafiken, utan att det handlar om enbart övervakning.
Hans lista på framtida "möjligheter" är skrämmande. Räcker med att EN av hans farhågor skulle besannas, så är vi rakt inne i en polisstat.

Lägg sedan till det som jag tagit upp tidigare, med den oerhörda vinst man får genom dessa stolpar. Lågt räknat 400 miljoner per år.
Detta har flertalet tydligen varit helt ok, eftersom man får en säkrare trafikmiljö med mindre döda.
Eftersom det nu är klargjort att kamerorna INTE varit till hjälp att förhindra dödsolyckor, bör man då inte plocka ner dom?
Lägg energi och resurser där det gör nytta. Med det menar jag att man har fler drogkontroller.
Jag har inget emot att man vinkar in mig för att jag ska flåsa i ett rör några sekunder.

Påverkade förare är mycket farligare än någon som kör lagom för fort.

2 kommentarer:

  1. Hastighets kamror ær en trafik fara. Førare tittar mer på siden av vægen och har mindre fokus på bil vægen.
    Menniskor som blir kænslo laddade har "mindre" førstånd nær man ær kjænsloladdad. Detta betyder att: "blir du arg ,sint på kamror, så tænkar du mindre klart!" Vetenskapligt och provad!-KLART.
    Dom seger att de har kamror før sækerhet??? Vilken geni ær ansvarig. Låt dom personen få en ny jobb! Kolla med værkligheten.
    Vill vi ha midre olyckor, så skaffa 4 fils motor væg! Också bevisad!

    SvaraRadera
  2. Hej loveall.
    Stämmer utmärkt.. Olyckorna minskar om man har bättre vägar, inte fler kameror. Kameror är till för att få in mer pengar till staten, inget annat. Säkerheten är som du säger, inte bevisad.
    Minskningar av olyckor beror på att man bygger säkrare vägar, och fler rondeller bl.a.
    Det behövs en stark opinion mot detta övervakarsamhälle, annars komemr det gå som i England...

    SvaraRadera