2007-10-21

Ologiskt Klimathot

Ni (om nå´n?) som läst tidigare inlägg här, har säkert märkt att jag inte riktigt tror på det som så hysteriskt skriks ut i världen av alla möjliga klimatalarmister...
Det som får mig att allvarligt tvivla, är den totala bristen på sund logik som verkar råda.
Ska försöka visa hur jag ser på det...

Om vi tar detta med att koldioxiden. Den är en av två växthusgaser säger man. Den andra är vanlig vattenånga.
Något som alla troligen vet, är att koldioxid är sanslöst vanligt, och inget som bara våra bensindrivna bilar spyr ur sig. Alla levande varelser andas ut koldioxid (ånga med) och våra hav avger enorma mängder koldioxid (och ånga).
På andra sidan har vi "våra" regnskogar, som ofta benämns som jordens lungor. Vi har alla hört om skövlingen av regnskogen. Detta bör man helt logiskt kunna påstå är ett sätt att minska våra egna lungor? Sanslöst smart....
Nu är det så att alla våra växter "äter" koldioxid, det är som gödning för ex regnskogen. Koldioxid är vad en del kallar det, en livsgas.
I tillverkningen av fotosyntesen, så är koldioxid den viktigaste ingrediensen, och så kommer det ut en restprodukt som kallas syre. Ganska viktig restprodukt vågar jag påstå...
Trots detta fortsätter arbetet med att förstöra stora delar av jordens egna luftreningsverk.

Hur vore det om man slutade skövla regnskogar, och all annan skog med för den delen, och lät dessa göra sitt jobb?
Bör inte det vara en väg att föredra?
Det finns alltså en reell en möjlighet att bromsa ner den så farliga koldioxidnivån..

Jag tror inte på alla dessa alarmerande rapporter på grund av:
VART är de stora, grandiosa åtgärderna?
När i stort sett hela världen säger samma sak, så bör det inte vara svårt att samarbeta för att rädda vår jord?
Jag hör inget om dessa åtgärder, eller de starka orden, eller de stora ledarna som berättar vad Deras land minsann ska göra...
Vart är de kraftiga orden för att stoppa utbyggnaden av kolkraftverk i Kina?
Vart är planerna för att flytta kärnkraftverken som ligger vid de snart översvämmade kusterna?
Vart är de gemensamma insatserna för att NU bygga ut vattenkraft, vindkraft, solkraft??

Ja, ni förstår vart jag vill komma.
Jag tror inte på detta med att VI, människan, är orsaken till klimatförändringarna.
Jag tror inte heller att man genom att förändra våra vanor kan förhindra en fortsättning på dessa heller.
Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att vi inget kan göra. Detta har skett många gånger förr innan människan fanns med sina maskiner, och kommer att återkomma även om vi inte finns kvar.
Vi kan inte bestämma över allt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar